Tarzan is een beetje moe - Reisverslag uit Lençóis, Brazilië van Maarten Brink - WaarBenJij.nu Tarzan is een beetje moe - Reisverslag uit Lençóis, Brazilië van Maarten Brink - WaarBenJij.nu

Tarzan is een beetje moe

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

26 Juli 2005 | Brazilië, Lençóis

Hallo allemaal,

Hier vanuit Lençois allemaal de groeten van mij. Ik heb nu eindelijk weer es tijd jullie effies chronologisch wat te kunnen vertellen over de reis.

De reis naar Manaus vorige week verliep niet helemaal vlekkeloos. Uiteindelijk zijn we dus 'ss avonds laat in de Poort naar de Amazone aangekomen. De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan om iets cultureels te doen. We zijn eerst even op de grote overdekte markt in de haven geweest. Daar een ontzettend grote vis gezien. Daarna zijn we op een privéboot gegaan om de Amazone te bevaren. We zijn niet echt op de Amazone geweest, maar wel op de hoofdstroom daarvan. Vlakbij Manaus komen 2 verschillende rivieren, de Rio Negro en de Solimoes, bij elkaar. Omdat er verschil zit in de vegetatie, de zuurgraad, en de temperatuur van beide rivieren zie je dus de scheiding. De Solimoes is zandgeel en de Rio Negro, heel raar, i.d.d. die is zwart. Ziet er echt bizar uit. Daarna zijn we naar een restaurant ergens op één van de vele eilandjes in het Amazonegebied gegaan. Daar van een uitgebreid buffet genoten. De piraracuvis gegeten, dat was dus die hele grote vis die we op de markt in Manaus gezien hadden. Na de lunch zijn we in overdekte kano's de jungle ingegaan, een soort Biesbos maar dan veel groter en een heel ander soort dieren. Volgens onze reisleider hebben we 2 zeldzame ara's, de rode ara's, gezien. Na de tocht legden onze kano´s aan nabij een indianendorpje om te zien hoe de lokale bevolking daar leefde. Naar het schijnt heeft elk dorp hier in Brazilië een voetbalveld, zo ook deze dus... Met een echte grasmat! Dus laat ze in Amsterdam nooit meer klagen! Maar ´t was daar wel erg armoedig.
In de avond, die hier dus snel valt, zijn we toen met dezelfde kano´s kaaimannen en vrouwen;) gaan vangen, althans dat was de bedoeling. Slechts één van de 3 boten had een kaaiman gezien:(. Bij terugkomst stond een heerlijk avondmaal voor ons klaar en hebben we ons even bezat aan een caipirinha of 2 (of was ´t toch meer). 's Nachts in een hangmat geslapen, dat is dus één keer maar nooit meer. Het was ´s nachts ontzettend koud en heel veel wind.
De volgende ochtend was 't vroeg opstaan, we zijn toen naar een local, Francisco, gevaren. Hij is een inheemse indiaant aldaar. Hij begeleide ons daar door de Amazonejungle. Allerlei producten uit het Amazonebos geproefd en geroken. Zo op het eind was er nog een suprise, een echte liaan, dus iedereen moest natuurlijk Tarzan spelen. Dat is zwaarder dan ik dacht, maar 't staat op video dus ik heb bewijs! Helaas waren er nog wat insecten die niks van ons indringers wilden weten en zijn er een aantal personen, waaronder ik lekgeprikt (pleurisinsecten! ). Na de tocht was ik zo moe dat ik de hangmat wel kon waarderen, heb echt heerlijk geslapen. In de middag hebben we nog kunnen zwemmen in de Rio Negro, dat is echt bizar, de bovenste 10 à 20 centimeter was warm, daaronder ontzettend koud. Helaas was dat alweer ´t einde van ons Amazoneavonturen. De volgende dag hadden we nog tot half 1 de tijd om Manaus te bekijken. Heb toen een bezoekje gebracht aan het Teatro Amazonas (tja, je moet toch wat). Was niet echt spectaculair, maar wel een leuke invulling van de ochtend.

In de middag zijn we toen per vliegtuig via Brasilia naar Recife vertrokken. Jammergenoeg had ik wat last van m´n darmflora (netjes uitgedrukt Maarten! ), want er was nog tijd om een bezoek te brengen aan Brasilia per taxi, maar ik was liever dichter bij een wc;). In de tussentijd heb ik jullie toen wat foto´s toegestuurd. 's Avonds laat zijn we per bus naar onze pousada in Olinda gebracht (O = O! en linda = prachtig). Olinda is i.d.d. prachtig. Je kon er i.i.g. heel goed eten.

De dag na aankomst zijn we naar Recife geweest, maar eerlijkgezegd kan je dat beter links laten liggen. Ik had er een enorme voorstelling van, maar ´t is bittere armoe.

We zitten nu in het noordoosten van Brazilië en ´t is nu ook Brazilië zoals ik Brazilië in m´n gedachten had. Zuid-Brazilië is economisch vrij gezond, ondanks de vele favela´s. Maar dit is bittere armoe die je ziet, afgewisseld met indrukwekkende moderne architectuur (vliegveld van Recife is echt schitterend). Hier is ook waar de negroïde bevolking van Brazilië woonachtig is. Salvador bijvoorbeeld is voor meer dan 80% neger. Wat ook opvalt is dat alles hier trager gaat. De reisleider had ons al verteld dat ze hier zo inefficiënt zijn en dat is waar! Rekeningen kloppen niet (voornamelijk in ons voordeel:)), noem maar op.

Helaas is bijna m´n tijd op hierzo. Morgen vertrekken we uit Lençois terug naar Salvador over 300 km slecht wegdek. Echt héél héél slecht wegdek. Stel je een stuk wegdek voor met heel veel gaten en dat in het kwadraat:S. Goed, daar moeten we maar mee leven. In Salvador ga ik lekker uitrusten op het strand, ben namelijk hartstikke moe, hier en daar een balletje trappen. En dan zaterdag weer lekker naar huis; naar me eigen bed! die zijn namelijk niet al te groot en te goed hier.

Voor de rest heb ik het hier goed naar m´n zin hoor. Heerlijk eten etcetera.
Ik ga nu naar een terras; ik heb nog een hoop te doen;).

Groeten,
Maarten

  • 27 Juli 2005 - 06:08

    Elly:

    Maarten,geniet van je laatste dagen daar. Rust nog even lekker uit!!

  • 27 Juli 2005 - 06:10

    Dennis:

    Tjonge, wat een verhaal weer. Even vraagje nog, jullie gingen met 3 kano's kaaimannen en vrouwen vangen?, er is 1 kaaiman gezien, tja mischien ben ik de enige die zich dit afvraagt maare......... die vrouwen dan. Ik hoop dat je nog een paar leuke dagen hebt en ben benieuwd naar alle verhalen.

  • 27 Juli 2005 - 07:19

    Jolies:

    hoi ..jemig wat is de tijd toch snel gegaan kom je zaterdag al weer thuis ... !! Maarja je hebt wel een top tijd gehad daar en een herinnering om nooit te vergeten denk ik ... geniet van je laaste dagen ... maar dat komt vast goed !! xxx

  • 27 Juli 2005 - 08:18

    Stefan:

    Maarten, Ik wou dat ik in brazilie was jongen. Wat je daar niet allemaal al gezien hebt

  • 27 Juli 2005 - 08:44

    Johan:

    Hey kerel,

    Het schiet nu wel op hè, je vakantie? Zo te lezen maak je daar heel wat mee en heb je echt waar voor je geld daar in Brazilie. Geniet nog lekker van je dagen daar!:)

    Gr. Johan

  • 27 Juli 2005 - 12:39

    Jane:

    Tarzan begint dus moe te worden? Te verlangen naar het westerse bedje?
    had ik Tarzan toch wel sterker ingeschat hoor!
    Geniet nog van je laatste dagen daar Maarten en voorzichtig met je filmmateriaal want Jane wil alles zien!

  • 27 Juli 2005 - 18:49

    Jeroen Meijer:

    Hey Brinky , als ik jou was zou ik nog maar ff daar blijven.
    Het is weer regentijd hiero.

  • 27 Juli 2005 - 18:49

    Jeroen Meijer:

    Hey Brinky , als ik jou was zou ik nog maar ff daar blijven.
    Het is weer regentijd hiero.

  • 30 Juli 2005 - 16:08

    Wilma:

    Dat gaat idd wel erg snel zeg:O
    Vind t overigens wel leuk als je weer trug zou zijn!:D
    xxx

  • 30 Juli 2005 - 16:16

    Maarten:

    Chatten?!?

  • 30 Juli 2005 - 22:44

    Wilma:

    Was helaas al weg vrees ik:(
    En nu is r natuurlijk niemand:(

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maarten

Reisverslagenblog van mij

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 99359

Voorgaande reizen:

05 Maart 2016 - 31 December 2080

Overige

13 Februari 2024 - 05 Maart 2024

Thailand & Laos met m’n Japan-vrienden

29 Oktober 2022 - 19 November 2022

Pura Vida!

07 Oktober 2018 - 21 Oktober 2018

Zeg Konnichi wa tegen Japan

09 September 2016 - 26 September 2016

Terug naar zuidelijk Afrika

10 December 2013 - 25 December 2013

Bijtanken tussen de rijstvelden en vulkanen

30 November 2013 - 07 December 2013

Het Sprookje van Duizend-en-één nacht

28 Maart 2013 - 12 April 2013

Als de zon niet naar mij toekomt...!

06 September 2011 - 29 September 2011

Mzungu in Oost-Afrika

01 September 2009 - 25 September 2009

Cape Town to Vic Falls

18 April 2008 - 27 April 2008

SCOTLAND!

17 Januari 2008 - 30 Januari 2008

Op vakantie tussen de bejaarden

17 Oktober 2006 - 23 Oktober 2006

"Uitrusten" in Nepal

07 Oktober 2006 - 16 Oktober 2006

Spiritualiteit en hoogte(ziekte;-))

29 September 2006 - 06 Oktober 2006

Muren en pandaberen

17 Augustus 2006 - 19 Augustus 2006

Weekendje Kontich

08 Juli 2005 - 31 Juli 2005

Boa Viagem a o Pais Maravilha!

17 September 1980 - 30 Maart 2004

Verleden

Landen bezocht: