Partir c'est mourir, un peu!! - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Maarten Brink - WaarBenJij.nu Partir c'est mourir, un peu!! - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Maarten Brink - WaarBenJij.nu

Partir c'est mourir, un peu!!

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

29 Juli 2005 | Brazilië, Brasilia

Laatste bericht vanuit Brazilië. Ik was gebleven bij Lençois. Lençois is net zo'n koloniaal stadje als Parati. De levensstandaard ligt hier iets hoger dan in de rest van Brazilië, bijna geen armoede enzo. Zes uur lang over de wegen gehobbeld, maar het is het waard. Gezellige stad met veel mogelijkheden om van de natuur te genieten in de omgeving. We kwamen in de avond aan en zijn toen meteen maar iets gaan drinken, een caipirinha natuurlijk. Vervolgens een overheerlijke pizza met cactus en bacon gegeten, rare combinatie, maar het smaakte wel.
De tweede dag in Lençois was het vroeg opstaan. Twee bergwandelingen gemaakt en een heerlijke douche onder een waterval gemaakt. In de middag hebben we toen wat gegeten bij een kilorestaurant in the middle of nowhere, althans dat dachten we. Echter bleek 't op een ideale locatie te liggen, dichtbij tientallen grotcomplexen en superhelder meer. Toch wel gaaf om onder water te zwemmen en gewoon 30 a 40 meter alles goed te kunnen zien zonder dat er troep drijft en chloor of zout in je ogen komt. Halverwege de middag zijn we een prachtig natuurverschijnsel gaan bekijken in de Grutta Azul. Doordat op dat moment de zonnestralen precies goed naar binnen schenen werd er een azuurblauw meertje zichtbaar, 'k kan jullie vertellen dat dat echt schitterend is. Aan het eind van de middag zijn we toen een grotwandeling gaan maken ergens verderop. Staletieten en stalemieten die je overal ziet, vond ik niet echt bijzonder, maar ja als je het niet beleefd hebt weet je ook niet of het wel of niet leuk is. Maar onderling was het natuurlijk wel weer supergezellig.
In de avond hebben we het stadje wakkergehouden. Op z'n Braziliaans bier gedronken, dit houdt in dat je een 600 ml fles bier besteld en het verdeeld met de rest van de tafel. Ik heb niet geteld hoe vaak we een nieuwe besteld hebben.
De laatste hele dag in Lençois wilde ik eigenlijk uitslapen, maar de bedden hier in dit land zijn echt te klein voor mij (waar een groot land klein in kan zijn). Slaap hier dus niet echt lekker. Bovendien had ik last van een haan die in een verkeerde tijdzone leefde. Zodoende stond ik al om 7 uur naast me bed. Ben uiteindelijk met 2 groepsgenoten en een supergrappige Braziliaanse gids de bergen rond Lençois gaan bewandelen. Erg leuk zo'n privéwaterval. Aan het eind van de middag zijn we een ander pad gaan volgen en kwamen uiteindelijk bij een natuurlijke glijbaan uit. De plaatselijke bevolking durfde staand naar beneden te gaan, ik vond liggend al spannend genoeg. Een superervaring die ik niet had willen missen.

Eergister zijn we aangekomen op onze laatste bestemming, Salvador de Bahia. Net als in Rio zou ik hier ook wel kunnen wonen. De stad ligt erg mooi en is erg gezellig, maar bovenal is de zee overweldigend. Ik dacht dat de golven in de Golf van Biskaie super waren, maar deze zijn nog beter.
Gister hebben we nog een stadstour gemaakt, want ook cultureel is Salvador een hoogstaande stad met als uitschieter de oudste stadslift ter wereld die het hoge en lage gedeelte van de stadswijk Pelourinho met elkaar verbinden.
Onze gids is vanochtend weer teruggegaan naar Rio om morgenochtend de volgende groep op te wachten. Echt balen, want we hadden nog veel meer met deze enthousiaste Brazilofiel willen doen. Vooraf verwacht je niet dat een gids in 3 weken een band kan opbouwen met de gehele groep, maar dat is 'm wel gelukt, was dus voor sommigen een emotioneel afscheid.

En o ja, 't is 29 juli: Frans ook jij gefeliciteerd met je 'Abraham' zijn.

Voor de rest: ik zin om jullie weer te zien. Ondanks dat ik jullie vrij vaak bericht heb, heb ik nog veel meer te vertellen (je vergeet zo ontzettend veel hier door al die indrukken). Zondag: home sweet home!!

Einde van een Droomvakantie!

Tchau!

N.B. Mocht u puur toevallig of uit pure interesse, omdat u dezelfde liefde voor Brasil deelt als ik, op deze site terecht zijn gekomen en toch nog wat vragen hebben kunt u mailen naar mvdbrink170980@hotmail.com.

• 29 Juli 2005 - 16:58

Maarten:

Ben in de chatbox!!

• 29 Juli 2005 - 17:26

Bert:

blij dat je het bericht van je examen gelezen hebt. je moeder (en ik natuurlijk ook een beetje) kan niet wachten tot je er weer bent. Tot zondag

• 29 Juli 2005 - 18:50

Jeroen Meijer:

Kom ik in de chatbox. Is er niemand meer.
    Maar nog een paar daagjes.
    WE verwelkomen je ;-)

• 29 Juli 2005 - 18:55

Elly:

He maarten,

Goeie terugreis en werkze weer van de week. Ik ga nu lekker met vakantie!!

• 29 Juli 2005 - 22:36

Hanneke:

Zondag weer thuis?
    Dat schiet dus al op...
    Geniet nog even en veilige terugreis!
    Groetjes...

• 30 Juli 2005 - 16:10

Wilma:

Tot snel!!!

• 02 Augustus 2005 - 16:53

John:

Hey maarten!
    Een late reactie van mij, ik was ook de afgelopen weken vakantie...maar alsnog leuke foto's en verhalen!!! ik spreek je morgen weer op t werk.. groetjes John