De verjaardagsman heeft veel gezien - Reisverslag uit Bonjaneni, Zuid-Afrika van Maarten Brink - WaarBenJij.nu De verjaardagsman heeft veel gezien - Reisverslag uit Bonjaneni, Zuid-Afrika van Maarten Brink - WaarBenJij.nu

De verjaardagsman heeft veel gezien

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

23 September 2016 | Zuid-Afrika, Bonjaneni

Goedenacht mensen,

Laatste avond/nacht in Zuid-Afrika is aangebroken, helaas.
Dank voor alle verjaardagswensen die mij al dan wel of niet in Swaziland bereikten.
Het laatste bericht kwam vanuit Swaziland. Die avond hebben meerdere Sibebe's en rode wijnen gevloeid. Na het avondeten ben ik bij het kampvuur gaan zitten en nadat een aantal reisgenoten zich bijgevoegd hadden haalde Riaan zijn gitaar (omdat we daar al aantal keer om gezeurd hadden). Voor mij, de verjaardagsman zoals ik door Riaan werd genoemd, speelde hij een geheel eigen versie van Stellenbosch is Niemandsland. Uiteraard was ik continu "dronk gewees" :).

Volgende ochtend uitgebreid gefeliciteerd door de hele groep. Minder fijn was dat het weer omgeslagen was. De dag ervoor was het 34 graden, van de volgende 2 dagen was de optelsom van temperaturen nog geen eens 34. M'n verjaardag stond in het teken van een lange reisdag. Omdat enkel Mlilwane bezoeken niet echt een beeld van Swaziland geeft bezochten we een marktmeester met allerhande handgemaakte artikelen, waaronder een winkel waar kaarsen in allerlei vormen gemaakt werden. Op deze plek kreeg ik telefoon vanuit Nederland :)
Vervolgens zijn we naar het centrum van de vroegere hoofdstad Manzini gereden. Hier werd een lokale markt bezocht. We waren zo'n beetje de enige toeristen op deze markt. Prima marktje (géén Primark) wat er redelijk schoon bij lag. Over het algemeen ook fijne marktlui die 't geen probleem vonden op de foto gezet te worden. Na het bezoek werd koers gezet naar de grens met Zuid-Afrika. Mooi 2 stempels ontvangen in m'n paspoort op m'n verjaardag :). Zo tegen het eind van de middag arriveerden we bij onze lodges in de provincie KwaZulu Natal. Juist op dat moment begon het (lichtjes) te regenen. Uiteraard moest er ook onweer bij, net als 5 jaar terug. 's Avonds nog met klein groepje Old Brown Sherry gedronken op de verjaardag.

Zondagmorgen stond in het teken van ons bezoek aan Hluhluwe National Park. Wat een schijtweer! In weliswaar overdekte jeeps met een gids door het park gecrost, maar de regen woei de jeep in. Geen pretje als je een tijd geen wild spot. Onze nieuwe Ronnie, Siphiwe genaamd, heeft heel goed z'n best gedaan. Gelukkig waren we al heel snel bij een groep leeuwen terecht gekomen, 4 broertjes. Hoe vaak ik ze ook gezien heb, blijft mooi zelfs in de regen. Een groepsgenoot spotte een neushoorn die echt vrij lastig te zien was. We hebben nog geprobeerd hem op z'n route te onderscheppen, maar uiteindelijk was hij of zij al verdwenen. Hierna keerden we terug naar de leeuwengroep, omdat ze aan de wandel waren gegaan. Na dit schouwspel een uurlonen enkel wat bokjes, impalas en nyalas, gespot. Maar daar word je niet warm van in de koude regen. Ondanks dat laatste was het wel genieten van de schoonheid van het park, echt fascinerend mooi tussen de heuvels en bergen. Uiteindelijk gaan schuilen bij Hilltop Restaurant dat ongetwijfeld een mooi uitzicht zou moeten hebben, maar nu in nevelen gehuld was. Zo tegen het einde van de ochtend moesten we terug zijn bij de bus. Op de terugweg spotten we nog een schildpadje en vlak daarna neushoorn met kind. Siphiwe had hun looproute goed ingeschat en heeft ons er naartoe geracet. Beesten eigenlijk veel te snel, desalniettemin staan ze op foto.
Na het park verlaten te hebben reed Ruben ons in nog meer regen naar Saint Lucia aan de kust. De rest van de middag vrije besteding gehad in dit kustplaatsje, maar met dit weer was er vrij weinig te doen.

De morgen daarna was ik één van de weinigen die geen zin had om een boottocht te maken naar de walvissen. Kon dus lekker uitslapen. Degenen die wel gingen moesten om kwart voor 6 klaarstaan. Door het slechte weer was hun boottocht na een driekwartier afgebroken; golven waar te hoog, te veel regen en hun kapitein kon geen andere boten zien. Ochtend dus redelijk verknald, niet dat ik veel meer kon doen, nog steeds kwam het met bakken uit de hemel. De weerapp had het overigens goed voorspeld. Uiteindelijk werd het nog een mooie middag. Gelucht met een cluppie mensen bij m'n geliefde Ocean Basket. In de avond een gezamenlijk diner bij Ocean Sizzler.

Hluhluwe was me uitstekend bevallen, dus dinsdagmorgen met nog een aantal een extra game drive geboekt in de hoop een luipaard te spotten. Het hotel had z'n eigen Ronnie voor ons, Rik. Rik heeft ons in het Afrikaans door het park geleid. Erg grappig om daar naar te luisteren, dan valt ook op dat Riaan veel meer Nederlands praat. Helaas pindakaas, geen luipaard voor ons. Spijt hadden we niet, met mooi weer nog fascinerender park. We hadden ook andere ingang van het park, dus nieuw gebied. Veel neushoorns gespot, ver en dichtbij. Heel knap gespot waren, wat uiteindelijk bleek, drie leeuwen in een boom op vrij grote afstand. Op een heuvel met alleen maar onverharde wegen een tijdje naar een gigantische olifant die zich tegen de zon aan het beschermen was gekeken. Tientallen foto's gemaakt en wat filmpjes. Machtig mooi. De laatste kleine anderhalf werd besteed aan het vinden van het luipaard. Missie mislukt, al zijn er twee die zeggen dat ze 'm wel gezien hebben.
's Middags was een excursie gepland: boottocht op Lake Saint Lucia. Dit meer zit vol nijlpaarden, en dat hebben we geweten ook, en naar het schijnt meer dan duizend krokodillen. Onshotel aldaar lag ook vlakbij het meer en heeft soms wel eens bezoek van een nijlpaard in hun zwembad en dan bedoel ik het dier