Vegetarische kunst - Reisverslag uit Chengdu, China van Maarten Brink - WaarBenJij.nu Vegetarische kunst - Reisverslag uit Chengdu, China van Maarten Brink - WaarBenJij.nu

Vegetarische kunst

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

04 Oktober 2006 | China, Chengdu

Beste mensen,

Hier jullie reisverslaggever ter plaatse. We zijn vanochtend aangekomen in Chengdu. Nadat we nog een dag vertoefd hebben in Xi'an zijn we dinsdag aan het eind van de middag met de trein naar Chengdu gereisd.
In Xi'an hebben we na ons bezoek aan het terracottaleger nog wat uitgerust en ik natuurlijk even geinternet. In de avond zijn wij op advies van een andere Summum-reisleider naar het stadscentrum binnen de stadsmuren gewandeld om daar een dumpling-restaurant te bezoeken. Op de kaart is alles dichtbij, in het echt is toch wat anders: drie kwartier wandelen. Maar het restaurant was de moeite waard, echt heel lekker gegeten, en het stadscentrum was ook erg leuk. Mooie parken en pleinen en natuurlijk een Drum- en Bell Tower. In de avond zijn we door de moslimwijk gewandeld en we werden geadviseerd om goed op onze spullen te letten, tsja dan kan ik het niet laten om te zeggen: 't Blijven Arabieren, heh!. De moslimwijk is wel ontzettend boeiend, een soort lange winkelstraat met heel veel eetstalletjes. Vervolgens is de groep gesplitst, er waren wat mensen die naar het hotel wilden; de overigen (waaronder ik) zijn nog wat gaan drinken. Na de versnaperingen zochten we de stadsmuren om een beetje een indicatie te krijgen waar we ongeveer zaten, maar die waren in geen velden of wegen te zien. Voor m'n gevoel moest ie op nog geen 100m linksaf zijn; mooi niet dus. We waren dus redelijk verdwaald en hebben dus met 9 man 3 taxi's gepakt. In de taxi bleek al snel dat we aan een geheel andere zijde van het stadscentrum zaten. Als we door waren gelopen, was 't waarschijnlijk geen 2 km geweest:s.

De volgende ochtend hebben we, Cees, Ina, Dominik, Marianne en ik, per abuis een boeddhistische tempel bezocht. Deze lag ergens verscholen achter in een wijk. Daar voelde je echt de mistiek van China. Schitterend! De wierrook, de oudheid, de monniken. Fantastisch. Na ons bezoek aan deze tempel zijn we dwars de moslimwijk gewandeld, allerlei ambachten langs de straat. Soms gewoon te goor voor woorden. Levers etc. die uitgestald liggen, wat een stank! Uiteindelijk zijn we weer bij het moderne stadscentrum uitgekomen, effies een bezoek aan de KFC gebracht, haha. Vervolgens de Drumtower opgeweest, natuurlijk op 1 van de drums geramd zodat de hele stad (6,6 miljoen inwoners) mij kon horen :p. Cees was niet mee, maar vanaf de toren zagen we dat hij een soort attractie was voor de Chineze bevolking. Binnen een mum van tijd stonden er 5,6 Chinezen met hem te babbelen. Cees voelde zich dan ook de drol (wel een aardige drol) die bestormd werd door de strontvliegen (de eigenaardige Chinezen) :). Op het plein naast de Drumtower was een waterballet van fonteinen die omhoog spoten op de maat van de muziek. Da's erg leuk om te zien, zeker als die kleine Chineesjes over dat plein rennen en vliegen tussen het water.

Om 5 uur vertrok gistermiddag onze trein naar Chengdu (slechts 16 uur reizen:S). Samen met mijn 'vaste groep' en Irma hadden wij kaarten voor de coupe met de hardsleepers. Nul privacy en best wel warm. Maar bovenal verschrikkelijk gezellig. Onze eigen noedelsoep uit de supermarkt opgewarmd en zo. Liggen geinen. En 't mogen dan wel hardsleepers zijn, ze lagen uitstekend. Ben onderweg enkele keren wakker geweest, maar was ook weer zo naar dromenland vertrokken. Is echt een onvergetelijke ervaring, met zes man op 6 vierkante meter. In Chengdu zijn we direct na aankomst naar het wereldberoemde Panda Research Centre gebracht. Ik had echt geen idee wat ik er van moest verwachten, maar het is zo aandoenlijk als je die hoopjes dons ziet zitten eten. Helaas, op de plekken waar ze te zien waren was het ontzettend druk.
Na ons bezoek zijn we naar een tempel gereden, de Wunhui Tempel of zoiets, waar heel veel monniken zitten. In de middag hebben we een bijzondere lunch gehad. Omdat in dat klooster/tempel de monniken geen vlees mogen eten hebben de monniken bestudeerd hoe ze met bloemen, tofu en andere vegetarische ingredienten vlees kunnen namaken. Maar dan heb ik het niet alleen over de smaak, maar ook over de structuur, de kleur etc.. Echt kunstig, maar het was veel te veel, maar als die schalen met 'vlees'gerechten op tafel staan, denk je ook echt dat daar gehaktballen, ham, vis enzo liggen.

Vanmiddag nog even liggen dutten en nu ga ik slapen. Het is hier nu negen uur 's avonds, maar over 7 uur gaat de wekker weer, want ons vliegtuig naar Lhasa (Tibet) vertekt vlak daarna. In Lhasa zal ik jullie nog een keer berichten en daarna zal het een tijdje stil zijn. Ik denk dat als wij ons in de volgende dorpjes al niet eens kunnen douchen, dat ze ook geen internet hebben;).

Groeten,
Maarten

• 04 Oktober 2006 - 13:08

Elly:

Wat een verhaal weer, gaat is niet best voor de arbeidsproductiviteit, maar wel leuk om te lezen. Heel veel nog en succes in Tibet (en doe de groeten aan Brad Pitt......)

Elly

• 04 Oktober 2006 - 13:16

Dennis:

Elly is denk ik vergeten dat Joop het ook leest hahahaha

• 04 Oktober 2006 - 14:06

Ron (uit De Trein):

Waar blijven de foto's met wilde meiden?
    Kan zeker niemand vinden die met jou op de foto wil? Je reisverhalen worden op onze websites extra belicht. Groeten uit Bilthoven

• 04 Oktober 2006 - 16:55

Johan:

Lijkt me erg stoer, zo drummen en dat dan de hele stad je kan horen:-D!
    Jij moet nog es reisleider worden joh, je ziet zoveel van de wereld.

Oh ja, ff van hak op de tak. Op 27 oktober komt Pro evo 6 uit! Noteer het in je agenda als je eenmaal terug bent;) Kunnen we zien wie hem als eerste koopt, jij of ik;) Veel plezier de komende weken!

• 04 Oktober 2006 - 17:16

Cas:

Leuk verhaal Maarten, weer van kunnen genieten, dus dank je wel en ga zo door!
    Groet

• 04 Oktober 2006 - 18:50

Heino:

Maarten, het is een feest van herkenning. Schitterend en leuk geschreven, hoor: ik zie me daar weer fietsen op de stadsmuur.

Wat zal jij straks lekker stinken in Tibet!:)

• 05 Oktober 2006 - 07:29

Meta:

Heel bijzonder om daar tussen de bevolking te zijn, lijkt mij. Gaan jullie ook nog met het omstreden spoor mee? Verkopen ze er ook voetbalsjaals (geintje).

Meta

• 05 Oktober 2006 - 07:32

Marijke:

Maarten, wat een avontuur toch weer. Nog veel plezier

• 07 Oktober 2006 - 09:41

Wilma:

Klinkt allemaal zeer indrukwekkend!
    Hoop snel meer van je te horen!
    xxx