Een dag niet geroggeld is een dag niet geleefd - Reisverslag uit Xi'an, China van Maarten Brink - WaarBenJij.nu Een dag niet geroggeld is een dag niet geleefd - Reisverslag uit Xi'an, China van Maarten Brink - WaarBenJij.nu

Een dag niet geroggeld is een dag niet geleefd

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

02 Oktober 2006 | China, Xi'an

Hallo luitjes daar in het verre Europa!

Ben 'k weer. Aangezien ik al had gezegd dat er weinig plekken zijn waar ik jullie kan berichten, hierbij snel vanuit het Business Centre in ons hotel in Xi'an een bericht.

Volgens mij was ik gebleven bij de Chinese Muur toch? I.i.g. ben ik 's avonds met Cees en Ina en onze Belgisch gezelschap Dominik en Marianne de stad in geweest. Op de terugweg hebben we nog maar es een hutong bezocht, ergens in de omgeving van ons hotel. Met handen en voeten uitgelegd dat we graag bier wilden hebben; kwamen ze weer aan met van die stokjes. "Nee drinken, niet happie, happie!" En die Chinezen je maar schaapachtig aankijken. Echt werkelijk waar, ik vraag me af hoe het moet gaan met de Olympische Spelen, want bijna niemand spreekt of verstaat Engels, zelfs geen 'yes' of 'no'.

Zondag heb ik in m'n FC-shirt (heeft verdomme niet geholpen!!) door de stad gewandeld. Wilden eerst een taxi pakken, maar die vroeg relatief achtelijke prijzen: 50 yuan naar tianmen (dat is nog geen 5 euro), maar 16 yuan is gebruikelijk. Ze vroegen die prijzen i.v.m. de nationale feestdag. Wat een drukte!! Uiteindelijk hebben we uitgevogeld hoe het metrosysteem werkte en dat ging uitstekend. Voor 3 yuan per ticket konden we de gehele stad door. Bij Tianmen zijn we uitgestapt en hebben de Verboden Stad bezocht; wat is dat gigantisch zeg. En die mensenmassa, ongelooflijk. Een groot voordeel is wel dat ze echt klein zijn. Ik was mijn groepje eventjes uit het oog verloren toen ik wat filmde, maar het was al snel duidelijk wie Cees was, want die stak er met hoofdlengtes bovenuit en had geen zwart haar.

Eventjes iets over de Chinezen. De straten mogen er dan wel schoon uitzien, maar toch is het niet schoon allemaal hiero. Fatsoensnormen hebben ze hier niet echt: ze spugen bij het leven, gulp open maakt niet uit, moet kleine Li plassen doen we dat toch midden op het plein. Nee, ik val van de ene verbazing in de andere.

Gisteravond per nachttrein naar Xi'an gereisd. Ik sliep alleen in een coupe met een Chineze familie: 2 kindertjes en een moeder;-). Het kleinste meisje sprak wonderwel echt goed Engels, denk dat ze iets van 6 was. 'Mister look here is tv.''You may not put your shoes on the bed.''Where do you come from.'
Die hele treinreis was al een beleving op zich. Toen we het station van Beijing, grootste van Azie en reken maar die is echt huge, verlieten zijn we direct naar de restauratie gelopen. Flink wat gezopen en heb heerlijk een gesprek aangeknoopt met een Duits stelletje die met ze tweetjes ongeveer dezelfde route aflegden. Erg leuk, en het is dan erg handig dat je Duitse familie hebt.

Vandaag in Xi'an hebben we het terracottaleger bekeken. Bijna niet voor te stellen dat er Chineesjes zijn geweest die meer dan 2000 jaar geleden die soldaten met de hand gemaakt hebben en dat ze dan ook allemaal een andere gezicht hebben. Schijnen er ca. 6000 te zijn.

Ik weer afsluiten. Maar niet voordat ik Marieke een fijne verjaardag heb toegewenst.

Voor de rest: werkze en tot later!!!!!!!!!

Groetjes,
Maarten

• 02 Oktober 2006 - 09:48

Elly:

He maarten,

leuk om je verhalen weer te lezen.!! Zo te zien verveel je weer niet.

Hier alles ok. Alleen balen dat de Fc verloren heeft( die scheids he..)

He veel plezier nog!!

• 02 Oktober 2006 - 09:54

Joyce:

Tja en wij maar werken !!!

• 02 Oktober 2006 - 10:26

Marijke:

Ben blij dat ik niet in die trein zat. Veel plezier nog

Marijke

• 02 Oktober 2006 - 12:29

Oetse:

Leuk om te lezen! Veel plezier nog maat.

Groeten Oetse

• 02 Oktober 2006 - 13:49

Claudia:

Je gaat dus steeds beter Duits spreken!

• 02 Oktober 2006 - 17:12

Cas:

Heej Maarten, wat leuk om je reis(verhalen) zo te kunnen volgen. Veel plezier en tot t volgende bericht, Groet Cas

• 02 Oktober 2006 - 18:45

Eva:

Hei Maarten!
    Leuk wat je schrijft en heel herkenbaar! Geniet ervan.

• 02 Oktober 2006 - 19:53

Bert En Anke:

Pas je wel op met al die roggelaars dat ze je niet onderkwatten? Zo te lezen vermaak je je nogal. Je telefoon is terecht, hij lag inderdaad in de auto.
    Groetjes en nog veel plezier Bert en Anke:-)

• 03 Oktober 2006 - 06:05

Johan:

Hey kerel,

Nou zo te horen vermaak je je best, maar ik had ook niet anders verwacht! En weet je... je hebt nog 3 weken te gaan:-)

Veel plezier nog verder (maar dat zal wel lukken toch)

Groet,
    Johan

• 03 Oktober 2006 - 14:22

Herald:

Ha die boekie,

Leuk die verhalen van je !

Nog veel plezier !

• 03 Oktober 2006 - 19:33

Jolies:

Ja idd volgens mij heb jij het weer helemaal naar je zin... nou geniet ervan .. en denk maar zo je bent nog niet eens op de helft ... ;) veel plezier nog en wacht je volgende verhaal weer af ....
    laterrrrrrrrrrrr ;):P

• 04 Oktober 2006 - 13:15

Dennis:

Tjonge begint op een infobox van GGN te lijken! Maarten je reisverslagen zijn weer errug leuk om te lezen, snap niet dat je er niet mee gaat doen, hoe stuntelig je soms uit de hoek kan komen hoe vloeiend je verhalen lopen, ik kijk uit naar je volgend verslag!

• 04 Oktober 2006 - 18:30

Bep En Piet:

heel leuk om je belevenissen te lezen! We blijven je volgen, hoor. Groeten en nog veel plezier.

• 07 Oktober 2006 - 09:36

Wilma:

Wat n belevingen weer zeg!
    Geniet ervan hoor!!
    =xxx=