Fàilte gu Alba - Reisverslag uit Fort William, Verenigd Koninkrijk van Maarten Brink - WaarBenJij.nu Fàilte gu Alba - Reisverslag uit Fort William, Verenigd Koninkrijk van Maarten Brink - WaarBenJij.nu

Fàilte gu Alba

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

21 April 2008 | Verenigd Koninkrijk, Fort William

Dear all!

Fàilte!! Oftewel welkom. Zaterdag zijn we na een wel misselijke;) 16 uur varen aangekomen in Newcastle-upon-Tyne. Varen en Maarten, dat zal nimmer een goed huwelijk worden... Een groot voordeel is wel dat als ik me niet lekker voel, ik veel makkelijker slaap; 16 uurtjes waren zo voorbij.

Na aankomst heb we Newcastle verlaten en zijn via de Britse oostkust richting Berwick-upon-Tweed gereden. Niet voordat we Alnwick Castle bezichtigd hadden. Alnwick Castle is, als ik Pascal en Marieke meot geloven, van buiten een prachtig kasteel, binnenkant zou tegenvallen. We hebben dit kasteel dus ff van buiten gefilmd en gefotografeerd. Inderdaad schitterend kasteel (voor de Harry Potter-fans, dit is het kasteel de film is opgenomen). Daarna zijn we verder gereden naar Berwick om de grens met Schotland te passeren, 't enige waar je dat aan herkent is zijn de 3 vlaggen en een groot verkeersbord in de vorm van de Schotse vlag waarop in het Gaelic 'Failte gu Alba' geschreven: Welcome to Scotland. Via de kust over de snelwegen naar Edinburgh gereden, voor de kust liggen overigens grappige eilanden, waarvan Bass Rock nog wel het grappigst is. Bass Rock is een enorme rots in de zee die inmiddels helemaal wit is geworden... van de vogelenschijt!
Vervolgens bij Edinburgh zijn we in noordelijke richting gereden over de Forth Road Bridge. Nabij Perth het immense stadion van St. Johnstone F.C. gepasseerd. En dan kom je in de wonderschone wereld van de Schotse hooglanden; heleboel potentiele haggis langs de wegen:) en vergezichten, wat rivieren, lochs en besneeuwde toppen.

Rond vieren waren we gearriveerd in Roy Bridge (de volgende keer zal ik even de Gaelic benaming noteren, die is ook schitterend). Ian (of Eoin, dat moet ik nog eventjes uitvinden) begroete ons alsof we de eerste mensen die hij sinds jaren zag waren. Het 'complex' heet The Little Houses, maar aangezien we net in de periode zijn dat er weinig gasten komen kregen we een ietwat groter little house toegewezen, eentje voor 8 personen:). Vanuit ons huisje kan je Britains Highest Mountain zien liggen, dat is Ben Nevis (1344 meter hoog). Het is eigenlijk de bedoeling deze nog in deze week te bedwingen, maar dat zal waarschijnlijk niet gaan gebeuren. Gisterochtend zijn we naar Ben Nevis Visitors Centre gegaan, waar ons werd afgeraden naar de top te gaan. op zaterdag zijn er nog 6 tot 8 mensen in gevaar gekomen... Advies van de man achter de balie is om de tocht tot aan de sneeuwgrens te maken en dan onder de North Face langs te lopen, dat is ook wel een goed plan. Zijn advies zullen we aannemen, eens te meer hij ons gister een alternatieve route om mee te beginnen gaf: een tocht naar Dun Deardreail. Vanaf deze top (zal ca. 600 a 700 meter zijn geweest) had je goed uitzicht op Ben Nevis. Was erg mooi en niet moeilijk. In de namiddag bij de Neptune Staircase gekeken. De Neptune Staircase is een sluizencomplex.

Vandaag zijn we naar Glen Finnan gereden, da's niet meer dan een monument en een grote spoorbrug, maar ook weer supermooi. Een of andere vent van de BBC, documentairemaker, was bezig met opnames, dat is ook wel leuk om te zien. In de omgeving nog even wat gewandeld. Momenteel zitten we eventjes in Fort William, dit stadje of dorp is niet heel groot maar heeft wel alles. Fort William is een uitvalsbasis voor toeristen, je hebt Ben Nevis, Glen Coe en Loch Ness in de buurt.

Voor nu is het eventjes gedaan met het schrijven. Weet niet wat de plannen zijn... Loch Ness of zo. Dus ik ga stoppen met schrijven.

Greetz,
Maarten

• 21 April 2008 - 14:04

Willetje:

Zoals altijd weer vermakelijk om te lezen Maarten, geniet ervan!!!
    xxxxx

• 21 April 2008 - 18:06

Claudia:

Hey Maarten, ik was niet echt vergeten dat je op vakantie ging, ik was je aan het stalken via de e-mail zowel prive als op het werk, het was verdacht stil! Maar bij deze nog een hele fijn vakantie en geniet ervan!!!
    Groetjes.

• 22 April 2008 - 08:39

Maaike:

Een beetje lastig al die woorden van bergen en kastelen uit elkaar te houden hoor Maarten! Ik vertel het na, en jij vast na een paar weekjes ook niet meer :)
    Geniet er lekker van en groetjes aan de rest!

• 22 April 2008 - 14:53

Johan:

Klinkt goed joh, veel plezier nog en de groeten aan Pascal en Marieke!

PS:
    Eens per jaar wordt PSV kampioen.....

• 22 April 2008 - 17:57

Wanda, Henk , Jeroen:

Dag Maarten, Schotland bevalt wel, zo te horen. Vandaag, dinsdag,naar Skye geweest? Nog goede dagen en veel plezier, groeten aan Marieke en Pascal.

• 24 April 2008 - 17:32

Piet En Bep:

Mooi land, hé. Ik heb de Westhighland Way gelopen, van net onder Glasgow tot aan Fort William. Dus heel veel van wat je nu vertelt, komt mij zeer bekend voor. Ben Nevis is prachtig, wel moeilijk. Ook de Cateran Trail, twee jaar geleden gelopen, is schitterend! Aan te raden. De whisk(e)y van Oban is het lekkerst!!!
    Veel plezier nog en mooi weer!
    Groetjes.