Jetzt kommen die Kamelen... nicht! - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Maarten Brink - WaarBenJij.nu Jetzt kommen die Kamelen... nicht! - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Maarten Brink - WaarBenJij.nu

Jetzt kommen die Kamelen... nicht!

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

04 December 2013 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Goedenavond vanuit een heerlijk warm Dubai.
Het heeft even geduurd, althans voor de Jopie's ongeduld onder u, maar hier is eindelijk dan 3 dagen weer verslag vanuit een heerlijk warm Dubai (of had ik dat al gezegd :)).

Echt veel had ik nog niet geschreven, behalve dat we een Arabisch-achtig hotel geboekt hebben. Alhoewel de kerstsfeer er hier al goed in zit; de bar is versierd met kerstversiering en watten die sneeuw moeten voorstellen... Helaas poging mislukt, lijkt nergens op, maar ja Dubai en sneeuw. 'Gelukkig' draaien ze vanaf gisterochtend het zelfde cd'tje met dezelfde kerstliedjes die tot in de kamer te horen zijn. Enige minpuntje aan hotel zelf, voor de rest prima.
Aan de overkant van de weg ligt Al Fahidi-fort, een fort daterend uit 1777, tegenwoordig de toegang tot Dubai Museum. Morgen gaan we het museum bezoeken, de toegang zit inbegrepen in een excursie die we geboekt hebben. Ietsje verderop is een souk, waar je steevast wordt begroet met 'Welcome back' ook al ben je er niet er niet eerder geweest. Allemaal willen ze je goedbedoelde Kashmir-sjaaltjes verkopen. Buiten deze 2 attracties om is in deze omgeving niks Arabisch. Nadat we eergisteravond op zoek gingen naar een beetje Arabisch restaurant concludeerden we dat we een hotel geboekt hadden in een soort Little India, de wijken om ons heen zijn bevolkt door zo'n beetje de grootste bevolkingsgroep hier in de stad, de Indiërs. Indiase restaurants genoeg, maar Arabisch nee.

Zondag hebben we besteed om de stad om ons heen een beetje te verkennen. We hadden 's ochtends pogingen gedaan om de locale agent van Travco die onze excursies zou verzorgen te spreken, maar dat liep anders dan we gedacht hadden. Dus dan maar de benenwagen gebruikt, 's ochtends dus door de wijk met Indiërs en in de middag voor wel 1 Dirham p.p. de boot gepakt naar de overkant van Dubai Creek, locale en toeristen door elkaar op een dhow. Aan de overkant de Spice Souk bezocht, die een stuk aangenamer is dan de souk hier aan de overkant, een stuk minder opdringerig in ieder geval. In de avond proberen een restaurant te zoeken, aan de overkant zou een redelijk goed restaurant zitten, echter 2 toeristische dames schudden het hoofd toen we binnen kwamen als teken van 'niet doen', uiteindelijk zijn we bij een shoarmatent belandt, die toevallig net geen shoarma meer had (was toevallig ook nog het goedkoopst;)).

Maandagmorgen weer een poging gewaagd om Travco te spreken, of we een tijd met ze afgesproken hadden. Geen idee, op de kamer uitgezocht: geen tijden. Omdat we al een kaartje voor de Big Bus Tour haddenen de bus om 10 uur vertrok, Travco maar even laten zitten.
De Big Bus Tour is zo'n ubertoeristische hop-on hop-off bus die in ruim 4,5 uur door Dubai rijdt over de rode en de blauwe route. Ideaal om te zien hoe groot de stad nou is, en die is groot. All e toeristische trekpleisters kwamen voorbij: Dubai Creek, de Gold Souk, Spice Souk, The Palm, Burj Al Arab en Burj Khalifa. Een goede indicatie dus hoe ver de afstanden zijn. Bij Jumeirah Mosque waren we uitgestapt om een bezoek te brengen aan de moskee, volgens het gidsje van Jolies zouden er rondleidingen zijn voor andersgelovigen. Dat klopte wel, maar enkel om 10 uur 's ochtends. Helaas pindakaas, echter de buitenkant was ook mooi genoeg om er foto's van te maken. Morgen of overmorgen pakken we waarschijnlijk nog de taxi, aangezien we beiden de moskee wel graag willen bekijken. Bij de busrit hoorde okk nog een boottocht over Dubai Creek. Nabij ons hotel ging de zon onder achter de moskee die ons verwelkomde.
Maandag was het overigens UAE National Day, overal in de stad en zo ook naast onze hotelkamer hangt de vlag van de Verenigde Arabische Emiraten. Nu ben ik even de betekenis van alle kleuren kwijt, maar zoals veel landen in het Midden Oosten bestaat de vlag uit rood, wit, groen en zwart. Één van de kleuren betekende gastvrijheid, maar dat is in ieder geval niet zwart; dit staat voor de grondstoffen en met name olie (hoe kan het ook anders).

Gisteren poging zoveel gedaan om te zien of Travco gearriveerd was, niet dus. Toch 3 excursies geboekten de tijd dringt. Verhaal aan de conciërge van het hotel uitgelegd, vervolgens heeft ie netjes contact gelegd met Travco. Desert Safari in mum van tijd geteld en de overige twee ook. How simple.
's Ochtends niet opgestaan met idee dat we eind van de middag in een jeep door Dubaiaanse woestijn zouden crossen. Onze vrienden van de Souk aan de overkant waren zeer blij met ons, waarschijnlijk flink te veel betaald (dingen is niet zo mijn afding), maar wij hadden mooi drie sjaaltjes. Leek ons goed tegen de hitte als we opkamelen die bij de safari excursie hoorden zouden zitten.
Om half 4 opgehaald met een 4x4 waarin al een stel zat, een Marokkaan stel uit Alkmaar. Zeer gezellig. Zij wel, onze chauffeur iets minder, die zei weinig en het beetje Engels dat ie sprak was eigenlijk gewoon slecht.
Over de snelweg richting Al-Ain Dubai uitgereden. Na een kleinuur rijden kwam voor het eerst woestijn in zicht. Vlak daarna was er een stop waar nog een kleine 30 wagens stonden, hier kon je zo'n prachtige sjaal kopen van slechte kwaliteit. We moeten zeggen dat we toch best blij zijn met onze te dure aanschaf. Vervolgens de duinen in. In een colonne van de jeeps van Travco de duinen doorgecrossd, hier was onze gezellige chauffeur wel bedreven in. Flink door elkaar geschud en absoluut de moeite waard. Na een halfuur hobbelen werden de jeeps stopgezet en kregen we een prachtige zonsondergang in de woestijn voorgeschoteld. Dat blijft altijd indrukwekkend, het kleurenpalet van zowel de zon als de woestijn dat per seconde wijzigt. Een paar minuten laten reden we naar Desert Camp waar we verwelkomd werden door 2 kamelen en lokale koffie die niet te pruimen was. Het middenterrein van de campsite lag er redelijk verlaten bij, alleen toen we gingen zitten kwam een oudere man naar ons toelopen: 'Von welcher Reisegruppe sind euch?', begrepen meteen waarom er kaarten met Reisen op die tafels lagen. Het Marokkaanse stelletje en Jolies en ik zijn tweede rang gaan zitten, stuk gezelliger. Vervolgens werd ons het programma van de avond verteld, allerlei activiteiten: diner, kameel rijden, dansacts, waar de non-alcoholische en alcoholische drank (tegen extra betaling) was en een man die met zand flesje vulde en daar fantastische dingen mee kon dienen hennatatoeages laten zetten. Avondvullend dus, gelukkig werd dit voor de mensen op het middenterrein ook nog in het Duits verteld. De shows waren redelijk, eten best aardig. Ik wilde best nog even kameel rijden, leek me leuk. Na twee uur in de campsite gezeten te hebben en gezellig met het Alkmaarse stel gepraat te hebben werd ons verzocht te blijven zitten waar we zaten voor het eindspektakel, de lichten werd gedoofd en uiteindelijk na een paar minuten weer aan. Wat was er in de tussentijd gebeurd? Niks!we werden bedankt en of we genoten hadden en we konden naar de jeeps, geen kamelensafari dus. Kleine sof dus. Zo halverwege de avond weer terug naar Dubai. De stad binnenrijdend hadden we aan de linkerhand goed uitzicht op de 832 meter hoge Burj Khalifa. Daar zijn we vandaag heen geweest. Dat sprookje is voor een later verslag.

Groetjes,
Maarten & Jolies

• 05 December 2013 - 13:13

Johan:

dank je wel voor het meedelen van deze mooie ervaring

veel plezier saampjes!

Johan

• 06 December 2013 - 19:21

Maaike:

Geniet er lekker van en ik hoop dat je kamelen gaat zien!