Stad van onbegrensde mogelijkheden - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Maarten Brink - WaarBenJij.nu Stad van onbegrensde mogelijkheden - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Maarten Brink - WaarBenJij.nu

Stad van onbegrensde mogelijkheden

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

06 December 2013 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Goedenavond, goedenacht in Dubai.
Dubai is een stad van onbegrensde mogelijkheden. Dit blijkt maar weer als je het nieuwe deel van de stad gaat ontdekken.
Op advies van het Marokkaanse stel uit Alkmaar een NOL-card aangeschaft, de OV-chipkaart van de stad Dubai. Ideaal, voor een prikkie met de metro van de ene naar de andere kant van de stad. De metro is onbemand en bij elk station vertrekt er elke 5 minuten één. Dubai's metrostelstel is 09/09/09 om 9 minuten over 9 geopend.
Woensdag hebben we de NOL-card goed besteed. Er zou een soort nagebouwd Venetië Arabische steil zijn in de buurt van Jumeirah, Madinat genaamd. Volgens de metroplattegrond bestond er een station Jumeirah Lake Towers, dus daar naartoe gegaan. Niets daar leek op een watertje met bootjes a la Venetië. Navraag gedaan bij de Ticket Office, bleken we niet op juiste plek te zitten. Teruggereden naar Mall of the Emirates, tot voor kort de grootste shopping mall ter wereld. Hier vind je ook Ski Dubai, en grote overdekte skipiste. Verder natuurlijk veel winkels met de duurste merken en maquettes van nieuwe stadsdelen van Dubai waar 'n replica van de Eiffeltoren te vinden is en het Romeins Colosseum naast de Chinese Muur...
Uiteindelijk met een taxi bij Jumeirah Madinat uitgekomen. Taxichauffeur was een gezellige Algerijn met een goeie babbel. Ik vroeg waar ie vandaan kwam: Algiers, Oran? Oran! Dat ik dat kende, bijzonder. Uiteindelijk begon ie over voetbal: Ajax :S, van Basten, van Nistelrooij... Cruijff kende die niet. Heb hem blij gemaakt door te zeggen dat ik Mouloudia Club de beste club van Algerije vind. Z'n mond viel open dat ik zijn club kende :).
De Madinat zelf is weer zo'n kunstmatig nagebouwd resort, wel grappig boottochtje gemaakt over de Abra River en je kon er goed eten. Eind van de middag taxi terug naar metro, op naar Burj Khalifa. De metro stopt op redelijk flinke afstand van de Burj Khalifa, zeker kilometer lopen. Allereerst kom je door de grootste shopping mall ter wereld. Buiten 1200 winkels en 175 restaurants vind je er een Ice rink, waterval, een immens aquarium en een zoo. Na sushi gegeten te hebben spraken we af met Arnold, een kennis van Jolies die als expat in Dubai werkt. Gezellig koffie gedronken en oren laten klapperen wat in Dubai allemaal kan:). Wel grappig is is dat hij het deel waar ons hotel staat niet kent.
Vervolgens stond letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt van Dubai op het programma! Het bezoek aan de Burj Khalifa, 's werelds hoogste bouwwerk. Na de entree kost het nog wel een halfuur om boven te komen. Het laatste deel met de lift duurt slechts 1 minuut 10 en dan ben je op de 123e etage waar 'At The Top', het observation deck, te vinden is. Aangezien het om half 7 al pikkedonker is was de stad prachtig verlicht. Vanaf deze hoogte zijn het zakencentrum en The Palm goed te zien. Bijzonder feit is dat de toren 1.9 billion American Dollars kostte, ruim de helft hiervan is gedekt door de naamgeving. Oorspronkelijk heette de toren (in 't Arabisch Burj) Burj Dubai, echter vanwege de financiële crisis in de VS besloot de leider van de VAE de naam te veranderen, hij betaalde 1 billion USD en zo werd de toren omgedoopt tot Burj Khalifa (Toren Van De Leider).
Terug beneden nog even een fonteinshow bekeken in de Dubai Fountain die tussen Dubai Mall en de toren in ligt. Geen prutswerk overigens, bovendien wordt er elk halfuur een nieuwe show voorgeschoteld.

Gisterochtend hebben we cultureel gedaan, de Jumeirah Moskee bezocht. In deze moskee werd ons de gebruiken, rituelen en geloofsovertuigingen van de islam bijgebracht. Voordat we Nasr binnen gingen heb ik buiten de moskee het reinigingsritueel meegedaan: ik ben nu echt goed schoon. De sessie zelf was zeer interessant, de moskee zelf vind ik van buitenkant mooier dan binnen.
In de middag opgehaald voor City Tour. Niet bijster interessant, inmiddels kende wel ongeveer wel elke plek en de gids was een beetje vol van zichzelf. In de prijs inbegrepen zat de toegang tot Dubai Museum dat op, of beter gezegd onder het plein voor ons hotel ligt. Het museum geeft je inzicht hoe de Dubaianen tot voor kort leefden en dat het parelvissen voor de olievondst het belangrijkste inkomen was.
's Avonds werden we gedropt bij een floating restaurant. Tegen onze verwachting in was dit een goede afsluiter van de dag: erg goed eten, ook al werd het opgediend als buffet.

Vandaag veel plannen, maar vrijdags is gebedsdag dus buiten de malls om geen activiteiten. Uiteindelijk bij de Dubai Mall uitgekomen, beetje flaneren bij de fontein en uiteindelijk onze vakantie afgesloten met een bezoek aan een Arabisch restaurant waarbij een shisha, de waterpijp, niet mag ontbreken.

Welterusten allemaal!

Groeten,
Jolies en Maarten

• 10 December 2013 - 21:05

Arnaud:

Ha die Maarten!

Leuk verslagje man! Zo te lezen prima vermaakt in Dubai. Nu het echte werk, Indonesie geniet er van.

Ben benieuwd wil er ook nog graag eens heen.

Groetjes

Arnaud