Hottentottentententoonstelling - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Maarten Brink - WaarBenJij.nu Hottentottentententoonstelling - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Maarten Brink - WaarBenJij.nu

Hottentottentententoonstelling

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

04 September 2009 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Baaie daggie vanuit Kaapstad!

Allereerst: alles gaat hier goed. Ik heb een verdomd leuke groep; drieenhalve week ga ik zeker wel uithouden.

Dinsdag vertrokken en met een bumpy landing (flinke luchtzak waarin we terecht kwamem) zijn we 's ochtends aangekomen in Kaapstad, alwaar het naar traditie op 1 september regende. Meteen zagen we de letterlijke en spreekwoordelijke bui al hangen: dat wordt geen Tafelberg. Onze reisleidster Desiree had er ook geen vertrouwen in dat dat wij de Tafelberg op zouden kunnen. In de middag zijn we op een hop-on-hop-off-bus de stad gaan verkennen, dit was zeker de moeite waard. Meteen veel gezien van de stad en wat opvalt is dat er zulke fantastisch mooie huizen zijn en dan verderop een township. De townships worden overigens vervangen door vervallen, maar wel stenen huisjes, dit i.v.m. de naderende WK voetbal volgende zomer. Camp's Bay ligt achter de berg, daar wil ik wel een huisje:), dus ik zou 10 september willen weten of ik de jackpot gewonnen heb:D. In de avond met de voltallige groep wezen eten in Long Street, deze ligt vlak bij ons hotel en is ook in de avond nog redelijk veilig mits je maar in een groep bent. Bij dit restaurant heb ik meteen de Big Five gezien op m'n bord... da's niet waar maar het was i.i.g. heerlijk: een mixed grill van eland, kudu en zebra. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om krokodil te proberen, ik vind het lekker, maar ik zou het niet meer bestellen. Goed, je moet 't ooit eens geprobeerd hebben. Vervolgens in Long Street Cafe met een select gezelschap ervoor gezorgd dat de sluitingstijd uitgesteld werd, arme barman:).

Gister (donderdag) vroeg vertrokken naar Kaap Goede Hoop, mooie route, maar helaas wederom regenachtig. Tafelberg lag dus ook onder een wolkendek. Kaap de Goede Hoop is ook een wereldplek. Eerst naar de vuurtoren op Cape Point gewandeld/geklommen en wat windvlagen opgevangen. Vanaf Cape Point zou je als je geluk hebt Zuidkapers kunnen zien, maar nul op ons rekest gekregen:(. Na de afdaling van Cape Point naar Cape Good Hope gelopen, een erg mooie wandeling, zeg maar Kuikduin, maar dan anders. Tijdens de wandeling stak er een flinke wind op, ook wel storm te noemen. Desalniettemin enorm genoten van de wandeling en de storm was ook om te genieten, omdat iedereen rare kapriolen aan 't maken was; valt niet mee je balans te houden:). Cape Good Hope heette vroeger in de tijd van de Portugeze en Nederlandse zeevaarders in eerste instantie ook Cape of Storm. Echter vonden de Portugezen dit een negatieve insteek hebben en hebben ze de naam veranderd in Cabo Boa Esparanca/Kaap de Goede Hoop. Op de top van Kaap de Goede Hoop een hele leuke foto gemaakt van een deel van onze groep. De wind zorgde er voor dat we met een Coupe Goede Hoop terugkwamen.
Vervolgens zijn we naar Simon's Town gereden om aldaar de pinguins op Boulder's Beach te bezoeken; had niet gehoeven. 's Avonds hebben ons vertoefd in Restaurant Mama Africa, onze tafel liep parallel aan het podium waar live muziek gespeeld werd. Na ja, ik had er niet zo'n goed gevoel over vooraf, maar iedereen ging dus ik ook... Top avond! De live muziek gaf me eindelijk het echte Afrika-gevoel! Onder 't genot van een heerlijk Namibisch biertje en het nationale gerecht van Zuid-Afrika bobotie naar echt hele goed live muziek geluisterd. De zanger had een dijk van een stem, zonder microfoon kwam ie nog boven de band uit en geloof me dat geluid was hard. Nadat een deel van de groep vertrokken was hebben we een stel levensgenieters nog enkele pinotages meester gemaakt. De sfeer was echt top!

En dan vandaag: zon en onbewolkt! Op het programma stond een dagtocht naar Hermanus, hier 130km zuidelijker. Maar ja, de zon schijnt, dus we zijn eerst naar de top van de Tafelberg gegaan. Je kan Kaapstad niet bezoeken, zonder de Tafelberg aangedaan te hebben. In dat ene uurtje trok alles wel weer dicht met de bewolking die in een razend tempo achter de berg Kaapstad kwam binnenrollen. Maar we zijn er geweest en het was zeker de moeite waard.
Op weg naar Hermanus door de wijnranken van de Kaap gereden, mooi gebied, met de Hottentotten Holland Bergen op de achtergrond. Hottentotten is/was een bevolkingsgroep in Zuid-Afrika. Met deze naam voor deze bergen werd een scheiding tussen verschillende bevolkingsgroepen gemaak. In Hermanus zouden we als we geluk hadden van dichtbij walvissen, de eerdergenoemde Zuidkapers, kunnen zien. Laten wij dat geluk hebben dat bij het uitstappen van de bus op enkele honderden meters een walvis zijn of haar kunstjes stond te vertonen. In de loop van de middag werd het drukker in de baai en op nog geen 50m kwam een moeder met kalf voorbij zwemmen, ik zweer jou: da's kippenvel en indrukwekkend.

Beleven we nog rare dingen? Ja! Nabij ons hotel stond er gister een grote menigte bij een afzetting. Dus wij gevraagd wat er aan de hand was, veel politie met munitie bij de hand. Wat bleek: robbery gone wrong. Bizar voor woorden. Zo blijkt maar dat Kaapstad echt crimineel is. Ik moet ook zeggen dat nu ik Tafelberg gezien heb hier niet per se hoef terug te komen.

Nou goed, ik ga zo weer lekker eten (ga ik vanuit) en luisteren hoe onze groepsgenoot Geert zijn sharkervaring is geweest. Hoeven we niet bang voor te zijn, want Geert zit toch wel op zijn praatstoel.

Cheers!
Maarten

• 04 September 2009 - 16:50

Iris:

Jeetje Maart, klinkt nu al geweldig. Dat belooft wat voor de rest van de reis!
    Mijn heimwee naar Z-A steekt ook meteen de kop weer op.

Ben benieuwd naar de rest van je verhalen!!

• 04 September 2009 - 17:34

Bep En Piet Grimm:

Hé, geweldig. Wij waren daar in 2006 en hebben tot nu toe dezelfde dingen gezien/gedaan als jij. Wij vonden het een fantastische belevenis en zijn erg benieuwd naar de rest van jouw vakantie! Toen wij er waren zat de Tafelberg ook in de mist! Wij zijn er niet op geweest. Bedankt voor je verslag, we kijken uit naar het volgende verhaal. Veel plezier, leuk dat de groep oké is.
    Groeten, Bep en Piet

• 04 September 2009 - 18:08

Joyce & Co:

He Maartje, wat heb je het weer leuk verwoord, genot om te lezen.

Super dat je een leuke groep hebt, want je moet het er toch maar mee doen. En zo te lezen smaakt het bier daar ook nog eens prima, wat wil een mens nog meer?

Geniet ervan en wij houden je site in de gaten.

Groetjes Joyce

• 04 September 2009 - 20:43

Angela:

Hee Maart,
    Alles nog goed daar? Hoe gaat 't nu met je? Leuk je verhalen te lezen.. ik lees binnenkort wel weer een verslag. xx Angela.

• 04 September 2009 - 21:04

Yu:

Nice~!

• 05 September 2009 - 12:40

Johan:

Klinkt goed joh, je hebt een een prima start daar gemaakt.... Geniet van alle ervaringen die gaan komen!

Gr. Jopert

• 07 September 2009 - 17:02

Marieke:

he maartje
    waarom was 't niks in Simon's Town????
    Pinguins zijn toch altijd leuk????
    Geniet lekker verder en ik ben benieuwd naar je volgende verslag.
    liefs miek

• 08 September 2009 - 19:23

Miranda:

Ha die Maarten,

Klinkt goed Zuid Afrika. Zal ik dan toch die kant op gaan? Jammer dat Simon's Town tegenviel. Enne nog naar het tiprestaurant van Jurgen aan Waterfront geweest??

Veel plezier nog en enjoy it!!

• 09 September 2009 - 15:20

Maaike:

Hi vriendje!
    Nou nou nou, dat maak ik allemaal niet mee hoor op vakantie! Of dat positief is of niet weet ik alleen nog niet zo goed. :)
    Nou ik hoop dat je verder lekker kan genieten van je bijzondere bezienswaardigeheden en lekkere eten.
    Ik kijk ernaar uit de verhalen in het echt te horen. Veel plezier verder!!!!
    Veel kusjes Maaike

• 10 September 2009 - 07:53

Marijke Van Gent:

Hoi Maarten, Leuk om je reisverslag weer te lezen, Fijn dat je het zo naar je zin hebt, een leuke groep hebt en vooral dat het bier je smaakt. Geniet nog maar met volle teugen en ik lees het vervolg van je verslag wel weer. Groetjes Marijke