Birthday in de rimboe - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Maarten Brink - WaarBenJij.nu Birthday in de rimboe - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Maarten Brink - WaarBenJij.nu

Birthday in de rimboe

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

21 September 2009 | Zambia, Livingstone

Lieve mensen,

Helaas 't einde nadert! [grumble] Wat is Afrika fantastisch. In Rundu hebben we 's avonds de verjaardag van onze reisgenoot Harry gevierd, om vervolgens iets na twaalven de volgende jarige te verwelkomen, en niet ik... Leuk hoor, denk je origineel te zijn met je verjaardag in Afrika zijn er 6 mensen jarig gedurende reis.

Onze reisleidster houdt er nogal Spartaanse opstatijden op na, maar in Rundu mochten we uitslapen, negen uur vertrek. Na een kleine 2 uur rijden bereikten we de Botswaanse grens. In de tussentijd veranderde het landschap wederom; veel huisjes opgetrokken uit takken en leem. Zo'n beetje het echte idee van wat je bij Afrika bedenkt. In Botswana zijn we naar onze nieuwe camp site gereden. Allereerst moesten we een kleine overstap maken naar 2 trucks van de camp site, omdat we met onze eigen truck de camp site nooit zouden kunnen bereiken. De overstap vond plaats in Etsha 13 (1 van de 40 Etsha's rond de Okavango Delta), daar trokken we veel bekijks. De plaatselijke dorpsgek wilde per se haar houtjes verkopen, en dat is gelukt ook. Aan het eind van de middag kwamen we aan op onze kampeerlocatie en hebben we behalve naar het kampvuur kijken weinig gedaan.

17 september! Happy birthday to me. Bedankt voor alle sms'jes die Botswana ingestuurd werden:D. In alle vroegte opgestaan, er stond een flink zware dag voor de deur. Een van de trucks werd volgeladen met alle tenten, reiszakken e.d. voor een nacht wildkamperen op een eiland in de Okavango. Na een wandeling van nog geen 5 minuten was het wachten op de truck, die er langer over deed dan wij te voet (voertuigen hebben waarschijnlijk de eerste wereldoorlog nog meegemaakt, maar goed ze rijden nog;)). Vervolgens alles overgeheveld op 2 speedboots die ons vervoerde naar Flight Camp. In Flight Camp stonden onze vrienden voor 1 nacht te wachten, namelijk de polers. Nu moest alles weer overgeladen worden in 11 mokoro's. Mokoro's zijn kano's die vroeger gemaakt werden van uitgeholde boomstammen, tegenwoordig zijn ze van fiberglass. Een heerlijk tochtje op de Okavango tussen en dwars door het riet in een mokoro met onze polers bracht ons op een onbewoond eiland. Na ja, onbewoond? Bij het binnenvaren van de "haven" zagen we een prachtige olifant. Deze vriend heeft enkele reisgenoten 's nachts wakker gehouden, naar het schijnt is ie onze tent gepasseerd (heb niks gemerkt). Na de opbouw van ons tentenkamp zijn we eind van de middag een tochtje gaan maken met onze polers. Na een uurtje dobberen a la Giethoorn hoorden we gemurmel, wat na later bleek van een nijlpaard te zijn. Bij een poel met 3 nijlpaarden op gepaste afstand hebben we enkele foto's geschoten en ik dan gefilmd. Eenmaal terug op ons eiland werd mijn verjaardagsmaal geserveerd. Zoals gewoonlijk had Allan een goede maaltijd in elkaar geflanst. Dit keer aardappelpuree met een saus van uien, worst en weet ik wat. Tsja, en dan mijn cadeau. Ik zal in het vervolg oppassen met mijn wensen. In een gekke bui had ik tegen Desiree gezegd dat ik een striptease verwachtte. Met een nacht in de middle of nowhere had ik niet verwacht dat ik een act zou krijgen. Dus wel! Erg leuk ingepakt by the way... heel verhaal omheen gebouwd, champagne, een geest uit de champagnefles en de vrouwelijke reisgenoten gingen "uit de kleren" (aan jullie om zelf te bedenken hoe het eruit heeft gezien;)).
De volgende ochtend zijn we nog een wandeling gaan maken op een ander ietwat groter eiland. Voor de geen die wild wilde zien kwam dat bedrogen uit. Weinig wild, niet de juiste van het jaar. In de middag zijn we met de mokoro's teruggevaren, zelfde ritueel van in en uitpakken, overladen.

De dag erna weer een reisdag gehad, Botswana uit, Namibie weer in (weer een stempel erbij) en door de Caprivi Strip naar Katima Mulilo gereden. De lodge (nu even geen nacht in de tent) was goede uitkomst. Echt heerlijk geslapen, mede door de drank;). Tommy de barman zou eigenlijk 's avond om 10 uur moeten sluiten, maar daar had ie geen zin in. Enkele shooters werden ons gratis aangeboden.

Eergister Botswana weer in en Namibie definitief achtergelaten en bedankt voor al het moois dat het mij (en ons) geboden heeft.

Jemig wat ben ik verliefd zeg... op Afrika!

Helaas ook hier geen mogelijkheid om foto's up te loaden, dus dat wordt na de vakantie:(. En ik moet ermee nokken. Morgen nog een verslag, en dan is het bijna echt afgelopen:(.

Groetjes uit een geweldig continent!
Maarten

• 21 September 2009 - 19:25

Elly:

He maarten,

Ik heb zojuist (bijna) al je verslagen gelezen! Leuk om het allemaal te lezen (maar wel veel..;) Ben blij dat je het zo naar je zin hebt. Geniet nog van de laatste paar dagen! En tot vrijdag???

grt
    Elly

• 22 September 2009 - 07:12

Joyce:

Wauw wat klinkt dat allemaal goed zeg en wat zal jij genoten hebben van jouw verjaardagsritueel!

Alsnog van harte gefeliciteerd!

Geniet van je laatste dagen in Afrika, hele goede reis terug en wie weet tot zaterdagavond?

Liefs Joyce

• 22 September 2009 - 10:19

Maaike:

Geniet er nog even hard van en ik ben benieuwd naar alle verhalen in het echt!!!
    xxx