Hvernig er veðrið þarna? leggöngum ;) - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Maarten Brink - WaarBenJij.nu Hvernig er veðrið þarna? leggöngum ;) - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Maarten Brink - WaarBenJij.nu

Hvernig er veðrið þarna? leggöngum ;)

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

18 Maart 2017 | IJsland, Reykjavik

Goedenavond allemaal vanuit koud Reykjavik,

De paar dagen IJsland zitten er al bijna weer open. Over een paar uurtjes vliegen we weer terug naar het veel warmere NL. Tijd dus om jullie up te daten over onze belevenissen alhier.

Op woensdag een prima vlucht gehad en op Keflavík International Airport de huurauto gepakt en rustig aan naar Reykjavik gereden. Behoorlijk desolaat landschap, maar we zouden nog wel meer nog desolatere landschappen te zien krijgen.
Aangekomen bij het hotel bleek dat wij een appartement geboekt hadden. Een grote woning boven een winkel met de toepasselijke IJslandse naam Geysir. Appartement is van alle gemakken voorzien. Woonkamer, keuken, ruime badkamer en 2 slaapkamers én uitzicht op de Hallgrímmskirkja. Als we de deur uit lopen staan we direct in een leuke winkelstraat en de restaurants zijn op loopafstand.
Woensdag aan het eind van de middag zijn we het centrum van de stad gaan verkennen. Uiteindelijk bij de waterkant terecht gekomen en bezoekje gebracht aan de Harpa, een futuristisch bouwwerk waarvan we het doeleinde niet echt weten. Hier binnen vind je restaurants, winkeltjes en conferentiezalen. Architectonisch bijzonder fraai gebouw, zowel binnen als buiten. In het gezellige centrum van de stad heel erg lekker gegeten. Zo wat elk restaurant biedt een proeverij van IJslandse gerechten aan, zo ook waar wij gegeten hebben. Complimenten aan de kok, want alles smaakte ontzettend lekker.

Aangezien we niet heel veel dagen op het eiland zijn moeten/mogen we de dagen goed besteden. Een goede eerste indruk van IJsland krijg je door de Golden Circle als route te pakken. Na een paar uurtjes rijden over besneeuwde vlaktes en heuvels bereikten we de eerste fotostopmoment van de route: een meer, Þingvallavatn genaamd. Hier was het vrij koud door een lichte wind. Vervolgens de eerste trekpleister, Þingvellir. Volgens de overlevering vond op deze plek het eerste parlement plaats, al denk ik dat de Vikingen die daar deel van uit maakten daar geen flauw benul van hadden. Tevens is dit de plek waar de Europese en Amerikaanse plaat tegen elkaar aan schuiven, hierdoor is een duidelijke breuklijn te zien. Voor de rest prachtige omgeving om rond te wandelen. Helaas heb je met 3,5 dag IJsland hiervoor te weinig tijd. Hierna zijn we verder gaan rijden naar één van de allerbekendste plekken van 't land: Geysir. Onderweg er naartoe begon het licht te sneeuwen. Vlakbij deze locatie zie je langs de weg de stroompjes water dampen. In het parkje bevinden zich diverse geisers waaronder Geysir, maar deze is zo zachtjes aan met z'n pensioen begonnen. Het hoogtepunt is toch echt de geiser met de naam Strokkur, deze borrelt voortdurend en om de zoveel tijd spuit ie water meters hoog de lucht in. Voor de rest had ik een enorme stank verwacht, maar ik denk dat sommige vrienden met gemak een wedstrijdje stinken gewonnen hadden.
Na een kleine lunchpauze de weg vervolgd naar Gullfoss, de gouden watervallen. Wat een machtig mooie plek. Deze watervallen kunnen zeker wedijveren met Iguacu en Vic Falls. De combinatie van de besneeuwde vlaktes en de kracht van het water maakten de plek echt heel bijzonder.
Op advies van een receptioniste hebben we de iets minder geijkte route terug naar Reykjavik genomen. Via een plek dat Hrunamannahreppur heet. Hierlangs loopt het water dat een kilometer terug uit de Gullfoss-watervallen is gevallen tussen prachtige rotspartijen door. Het water heeft hier een turquoise kleur. Heel apart om te zien. Daarna door naar het voor IJslandse begrippen vrije grote stadje Selfoss om boodschappen te doen bij de Bónus. Op zich niet benoemenswaardig, maar e.o.a. rare vogel trakteerde ons bij het uitstappen van de auto op geluiden die je niet verwacht (misschien David Attenborough wel). Vanuit een lantaarnpaal maakte die een geluid van een auto die op slot gaat :). Na de boodschapjes het laatste stukje over een besneeuwde bergpas terug naar Reykjavik. Echt een schitterende route.
's Avonds lekker uiteten gegaan in de haven. Omdat er enkele zaken lichtjes verkeerd gingen stond de eigenaar erop dat dit door hem persoonlijk goedgemaakt moest worden met een IJslands kaasdessert met passende dessertwijn. Daarmee heeft hij zeker punten gescoord. Harbor 101 mensen, als je dan toch Reykjavik aandoet.

Gisteren wederom een volle dagplanning. Volgens velen was een bezoek aan het gletsjermeer Jökulsárlón een must bij een bezoek aan IJsland, dus dat betekent zoiets een dagje op en neer naar Parijs om de Eiffeltoren te zien en dan niet de snelweg pakken. Dus vroeg op weg en flink doorgereden. De zuidelijke route in IJsland (de enige route naar Jökulsárlón) is overweldigend mooi, gelukkig hebben we de heenweg er ook goed van genoten. De eerste paar uren met de zon aan de hemel mogen rijden. Tevens mogen genieten van een paar vulkanen op afstand, Hekla en Eyjafjallajökull (ja die ene), die lekker lagen te pitten. Halverwege de route mocht ik achter het stuur, helaas werd het weer al snel slechter en hebben we een paar uur door sneeuwstormen mogen rijden. Gelukkig was het laatste deel van het traject weer stuk rustiger. Bij Jökulsárlón een meer vol ijsschotsen kunnen aanschouwen. Ik denk dat het door de weersomstandigheden komt dat ik het persoonlijk minder indrukwekkend vond dan alle verhalen die ik had gehoord. Vermoedelijk is het daar prachtig als de zon z'n werk doet. Desalniettemin was het de moeite waard. Op het gitzwarte strand bezaaid met ijsblokken nog wat familieportretten op de foto gezet en teruggereden richting Reykjavik. Het deel waar we op de heenweg storm hadden was wederom een gebied met sneeuwstorm, echter had deze zich uitgebreid tot plaatsjes waar we 's ochtends nog in de zon reden.
Uiteindelijk hebben we een poging gewaagd om naar Dyrhólaey te gaan. Dit is een plek waar gigantische rotsen in zee staan, waarvan één in de vorm van een boog. We hebben de wind en sneeuw getrotseerd en een paar minuten van het uitzicht proberen te genieten en daarna snel terug de auto in om verder te rijden nasr Skógafoss.
Skógafoss is wellicht bekend van Wie Is De Mol?, omdat hier een opdracht was. Gelukkig was het op dit stuk tussen Dyrhólaey en Skógafoss gestopt met hard waaien en sneeuwen en was een bezoek aan deze waterval goed te doen. Naast devwaterval bevindt zich een trap die je leidt naar een uitzichtpunt. Het was best een aardig eind en qua uitzicht op de waterval viel het wat tegen, daarentegen was het dal erg mooi om te zien. Eenmaal weer beneden even wat fotomomentjes om daarna de terugweg te vervolgen naar huis... eh Reykjavik. Zo rond negenen waren we weer moe en voldaan teruggekeerd.

Vandaag, de laatste dag, de dag goed besteed. Helaas regent het ook hier best vaak. We hebben de noordwestelijke route genomen naar het gebied rond de fjorden boven Reykjavik. Via een diepe tunnel onder één van de fjorden richting naar Borgarnes gereden. Hier schijnen warmwaterbronnen te zijn, maar deze hebben we links (of misschien wel rechts) laten liggen. Daarna een flink stuk gereden en na een bak koffie met gebak over een besneeuwde bergpas met bijbehorende windvlagen overgestoken. Aan de andere kant van de berg een hele mooie route naar de watervallen van Kirkjufellsfoss bij Grundarfjörður (Klopt, je moet wel van watervallen houden als je IJsland wil bezoeken). Grundarfjörður is op zichzelf wel een pittoresk plaatsje. Daarna een nog leuker plaatsje Stykkisholmúr aan gedaan. Hier was het ook iets aangenamer qua temperatuur. In dit dorpje staat ook een modern uitziende kerk. Omdat we nog wat plannen in Reykjavik en een eetafspraak hadden hadden we te weinig tijd en zijn we via de zelfde huiswaarts gekeerd. Ook nu had de noordooster wind de sneeuwstorm uitgebreid. Waar we eerder in redelijk groen landschap reden was het nu wit geworden.
Terug in Reykjavik enkele souvenirs/aandenken aangeschaft en m'n ouders getrakteerd op een diner bij Restaurant Apotek, heel verrassend gevestigd in een vroegere apotheek

• 19 Maart 2017 - 11:30

Maaike:

Nou Maarten, klinkt als een mooie reis jouw beschrijving hierboven. Ik hoop dat je er flink van genoten hebt. Welkom terug weer in het warmere Nederland en hopelijk zie ik je binnenkort met foto's.

Groetjes Maaike